Op elk bedrijf moet een asbestinventaris aanwezig zijn, ook als er geen asbest aanwezig is. Deze asbestinventaris bevat een algemeen overzicht van asbest of asbesthoudende materialen die aanwezig zijn in alle delen van de gebouwen, machines, installaties, beschermingsmiddelen en andere uitrustingen op de arbeidsplaatsen.
Dit is al even een wettelijke verplichting. Wat nieuw is, is dat deze asbestinventaris sinds 9 maart 2023 eveneens jaarlijks geactualiseerd dient te worden.
Download hier de voorbeeld asbestinventaris die je vrij kan gebruiken van Prevent Agri.
Valpartijen tijdens werkzaamheden vanop ladders komen helaas nog te vaak voor in de groene sectoren. Daarom geven we enkele tips om veiliger te werken met ladders:
✅De stelregel is dat een ladder niet gebruikt mag worden als er gewerkt kan worden vanop een veiliger arbeidsmiddel. Het gebruik ervan moet dus zoveel mogelijk beperkt worden!
✅Gebruik ladders ENKEL voor korte werkzaamheden die geen enkele fysische kracht vereisen (bijvoorbeeld nazicht) of om je naar hoger gelegen oppervlakken te begeven.
✅ Gebruik een hoogtewerker of rolstelling voor langdurige werken in de hoogte of voor werken waarvoor fysieke kracht vereist is.
✅Voorzie ladderhaken of ladders die vastgemaakt zijn, zodat wegglijden niet mogelijk is.
✅Zorg dat de ladder bovenaan minstens 1 meter uitsteekt en sta nooit op de 3 laatste sporten van de ladder.
✅Draag (licht) materiaal/gereedschap in een gordel of tas en hou altijd drie contactpunten op de ladder: dus twee handen en één voet op de ladder, of twee voeten en één hand.
✅Klim altijd met je gezicht naar de ladder toe en je zwaartepunt recht boven de trede.
✅Verplaats de ladder op tijd, zodat je nooit verder dan een meter hoeft te reiken.
✅Breng andere werknemers in de buurt op de hoogte van de aanwezigheid van een ladder, zodat de ladder niet per ongeluk aangereden of aangestoten kan worden.
✅Positioneer ladders enkel op een stabiele ondergrond, gebruik een laddermat voor extra stabiliteit.
✅ Verwijder onmiddellijk defecte ladders.
✅Geef elke ladder een unieke identificatie, controleer jaarlijks alle ladders op je bedrijf en stel een opvolgplan op.
Sinds 11 februari zal zowel het e-loket 1722 als het nummer 1722 bereikt kunnen worden via de app 112BE. De burger kan ‘1722’ gebruiken om een tussenkomst van de brandweer voor wateroverlast of stormschade te vragen.
Het e-loket 1722 is permanent bereikbaar en via de app 112BE zal je ook rechtstreeks naar dit e-loket worden doorverwezen.
Nieuwsbrief Prevent Agri – februari 2023
Diisocyanaten zijn een noodzakelijk bestanddeel om de eigenschappen van Polyurethaan (PU)-lijmen, -kitten en -schuimen te maken. PU-producten hebben een ruime toepassing en zijn terug te vinden in schuimen, verven, inkten, kleefstoffen, deklagen, afdichtingsmiddelen en ga zo maar door. Het is belangrijk om contact met diisocyanaten zoveel mogelijk te vermijden, aangezien er na enige tijd hevige allergische reacties en ademhalingsproblemen kunnen optreden.
De aanwezigheid ervan staat steeds vermeld op het etiket van het product. Sinds 24 februari 2022 moet eveneens vermeld staan dat werken met dergelijke producten een opleiding vereist.
In de opleiding krijg je acties over het onder controle houden van de blootstelling aan diisocyanaten via de huid en de luchtwegen op de werkplek. Volg de online opleiding (30 minuten) en ontvang na een korte test een persoonlijk certificaat. De meeste leveranciers geven een kortingscode aan hun afnemers, waardoor de opleiding gratis kan gevolgd worden.Het PU-trainingsplatform is in alle EU-talen beschikbaar.
In tegenstelling tot wat er eerder gecommuniceerd werd in de pers, kan men in de groene sectoren NIET aan de slag als flexi-jobber. Wel kunnen de pieken in deze sectoren opgevangen worden door seizoenarbeiders tewerk te stellen.
Nieuwsbrief Prevent Agri – november 2022
Een onthaalbrochure dient in eerste instantie ervoor om te zorgen dat een nieuwe medewerker zich welkom voelt en merkt dat er een voorbereiding is geweest op diens komst. De nieuwe werknemer krijgt hierdoor alle nodige informatie en kan deze achteraf rustig nog eens doornemen. Ook voor de werkgever kan deze brochure een handige tool zijn om het onthaal gestructureerd te laten verlopen en ervoor te zorgen dat de werknemer optimaal geïnformeerd is.
De brochure moet een schets bevatten van de structuur van het bedrijf, zodat de achtergrond gekend is bij iedereen. Naast eventueel een korte historiek van het bedrijf is het ook van belang dat men weet wie deel uitmaakt van het team en voor wat men bij wie terecht kan. Het toevoegen van een organigram kan hier een meerwaarde in zijn. Al deze gegevens moeten bovendien uitgehangen worden via het identificatiedodument (pdf) met de vermelding van de interne en externe preventieadviseur, de verantwoordelijke voor de EHBO…
Het is misschien niet onbelangrijk dat de visie en het beleid mee uitgedragen wordt door de medewerkers. Het is van bij de start van de loopbaan van belang dat het heel duidelijk is welke afspraken er gelden of opgemaakt werden in het bedrijf. Daarom dienen de belangrijkste afspraken opgelijst te worden in de onthaalbrochure. Dit kan bijvoorbeeld gaan over afspraken rond verlof, wat de doen bij ziekte…
Naast de interne afspraken zijn er natuurlijk ook een aantal wettelijke restricties. Deze staan doorgaans in het arbeidsreglement. Hieruit kunnen de belangrijkste worden opgelijst en nogmaals worden weergegeven in de onthaalbrochure. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan wat te doen bij ziekte of bij wijziging van persoonlijke situatie of gegevens.
Wat absoluut niet mag ontbreken in de onthaalbrochure is een stuk rond veiligheid en preventie.
Gezien de verschillende (risicovolle) taken eigen aan de sector, wordt er dagdagelijks risico gelopen en dienen de voornaamste risico’s zeker opgenomen te worden in de onthaalbrochure. Denk hierbij aan het gebruik en correct dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen of de last minute risico analyse. Voor de overige informatie kan vanuit de onthaalbrochure verwezen worden naar het arbeidsreglement.
Het laatste deel is de bedrijfseigen informatie. Hier kan je de eigen onthaaldocumenten en de officiële documenten (kopie arbeidsovereenkomst, arbeidsreglement, functiebeschrijving, cv van de arbeider(st)er, gegevens werknemer, opleidingsplan…) een plaats geven. Bezorg je werknemer een kopie van deze bedrijfseigen informatie.
Wettelijke verplichtingen
De werkgever is wettelijk verplicht om het onthaal van een nieuwe werknemer te organiseren en een ervaren werknemer aan te duiden die belast wordt met de begeleiding van de beginnende werknemer. De werkgever kan eventueel zelf de begeleiding op zich nemen.
De werkgever of een door hem aangeduid lid van de hiërarchische lijn, belast met het verzekeren van het onthaal, tekent onder diens naam het document “verklaring inzake het verstrekken van inlichtingen en instructies over welzijn op het werk”. Hierin verklaren zowel werkgever als werknemer dat de nodige inlichtingen en instructies werden verstrekt met betrekking tot het welzijn op het werk en de werknemer deze inlichtingen ook begrijpt en deze bij de uitvoering van het werk in de praktijk zal brengen.
Dit document wordt ondertekend door beide partijen en bijgehouden door de preventieadviseur of door de werkgever zelf.
Besluit
Een onthaalbrochure laat je toe om nieuwe werknemers maximaal te informeren, waardoor niet alleen het onthaal vlot en gestructureerd verloopt, maar de nieuwe werknemer eveneens weet waar hij/zij aan toe is. Een dergelijke bedrijfseigen brochure zal helpen het onthaal vlot te doorlopen zonder cruciale stappen over te slaan.
Via OiRA Sierteelt kunnen werkgevers en hun medewerkers samen de risico’s voor veiligheid en gezondheid in hun bedrijf in kaart brengen, en een actieplan maken.
Een tool voor en door de sector en volledig aangepast aan diens uitdagingen. Zoals rugletsels, een slechte doorbloeding van de onderste ledematen, vergiftiging door fytoproducten, het gevaar op verplettering door een machine of schadelijke zonnebrand.
Bekijk de infofiche en start vandaag nog met je eigen risicoanalyse.
Preventieve aandacht voor veiligheid en gezondheid is essentieel in een duurzaam bedrijfsproces. Inzetten op risicoanalyse en -beperking en een goed, up-to-date plan van aanpak hebben is wettelijk verplicht. Daarnaast zijn er tal van belangrijke voordelen voor de onderneming: